Ikke kategoriseret

få spredt budskabet

Mulighederne er mange for amatørfotografer såvel som professionelle eller helt almindelige brugere,
der bare vil dele eller organisere sine billeder uanset kvaliteten. Danmarks Fotomuseum kan bruge
Flickr ud fra flere formål. Det primære og overordnede formål kunne være at skabe et netværk for
museets brugere, og eventuelt med tiden få spredt budskabet til andre fotointeresserede, som måske
ikke i forvejen er brugere af Fotomuseet. Brooklyn Museum har oprettet en såkaldt pro-user profil på
Flickr36, hvor dets mission står beskrevet, sammen med åbningstider og hvor det ellers kan findes på

nettet (Facebook, YouTube, Twitter, MySpace). Derudover er der billeder fra museets samlinger, akti-
viteter (”Sets”), brugernes billeder, et kronologisk arrangeret arkiv over tidspunkterne for hvornår

billederne er taget og nogle af museets favorit-fotografier:

Danmarks Fotomuseum kunne oprette en profil, der underbygger dets unikke profil som Danmarks
eneste fotomuseum. Museet kunne også stå i front og opfordre Hernings borgere til at få placeret byen

(og selvfølgelig museet) i billeder på Flickrmap – eventuelt i samarbejde med Kommunen, som endvi-
dere kunne linke til Danmarks Fotomuseums projekt fra kommunens hjemmeside og dermed gøre

flere opmærksomme på museets eksistens. Museet kunne også bruge Flickr i forbindelse med dets
særudstillinger eller faste samlinger, hvor brugerne ud fra specifikke emner kunne tage billeder med
deres mobiltelefoner og uploade til Flickr. Disse billeder kunne fremgå af museets hjemmeside, hvor
der linkes til dem, og derudover kunne en touchscreen i museet vise brugernes billeder og forklare,
hvordan billederne skal uploades til Flickr. Museumslederen har udtrykt et ønske om at opstille en

sådan skærm i museet, når midlerne er til det. Sådanne skærme kan fås som softwareløsninger speci-
fikt designet til museets formål, og dermed kunne der laves en direkte forbindelse til YouTube eller

Flickr.37 Et mere konkret indsatsområde, som museet vil kunne udvikle aktiviteter ud fra, kunne være
at skabe relationer mellem den digitale generation og ”de analoge” ældre brugere.